A diszruptív innováció

2020.12.24

Kevés menedzsment elméletnek volt akkora befolyása az üzleti világra, mint Clayton M. Christensen (Christensen, 1997) diszruptív innovációs elméletének. (King és Baatartogtokh, 2015) Mi is egyátalán ez a fogalom?

Diszruptív (zavaró, felforgató, romboló) innováció: A régi termékek helyettesítését, a piac "megzavarását" jelenti. Előfrodulhat az is, hogy a megjelenő innováció akár új piacot kialakíthat magának. A "zavaró" újítások elsősorban nem a piacot uraló cégektől, hanem a periférián működő vagy induló innovatív vállalkozásoktól érkeznek. A technológia- és a termék érettségének növekedésével azonban egyre jobban elérik a tömegpiacot, és így fel tudják váltani a meglévő termékeket, szolgáltatásokat.

A miniacélművek például drámaian felforgatták az nagy integrált acélipari vállalatok által uralt acélipart. Az online videózás teljesen meglepte a szórakoztatóipart: eleinte az emberek olcsón nézhették a filmeket és végül lerombolra a kábel tv és a videóbérlés üzletet is. A Netflix hamar az Egyesült Államok legnagyobb videó szolgáltatójává vált. (Moore, 2019)

A diszruptív innováció új piacot is létrehozhat. Az innovatív vállalat számára lehetővé válik, hogy egy bizonyos ideig élvezze az ár-monopólium kínálta előnyöket. Az ilyen innovációk forrása valamilyen tudományos, üzleti vagy mérnöki zsenialitás.

Megkülönböztethetünk tehát két különböző típusú diszruptív innovációt (Christensen és társai, 2015):

A piac alsó szegmensét érintő diszruptív innováció: a fejlesztések az alacsonyabb költségek, alacsonyabb haszonkulcs illetve a magasabb eszközkihasználás valamilyen kombinációjával zavarják meg a piacot. Új piacok létrehozása helyett a vállalatok a piac "alsó végén" érnek el sikereket. Példaként említhető, ahogyan a koreai autógyártók beléptek az európai és az észak-amerikai piacra vagy ahogy az Amazon.com felkavarta a hagyományos könyvpiacot.

Új piacot létrehozó diszruptív innováció: olyan termékek, amelyek új lehetőségeket a felhasználóknak adnak illetve egyszerűbb a használatuk. Például az okosórák új piacot hoztak létre ahelyett, hogy a hagyományos, a svájci óraiparral fémjelzet piacra összpontosított volna: a 18 és 34 éves közötti korosztályt célozta meg elsősorban, akik eddig a telefonjukon ellenőrizték az időt.

Előfordul az új piaci és az alsó szegmensre építő megközelítések kombinációja is. A Virgin America, a Wizzair vagy a Ryanair elsősorben olyan embereket célzott meg, akik nem vagy csak keveset repültek.

Felhasznált forások:

  1. Christensen, C. M. (1997): The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Boston, MA: Harvard Business School Press
  2. Christensen C.M., Raynor M.E., McDonald R. (2015): What Is Disruptive Innovation? Harvard Business Review December 2015 
  3. King A.A. és Baatartogtokh B. (2015): How Useful Is the Theory of Disruptive Innovation MITSloan Management Review Vol. 57, No. 1 2015, Fall 
  4. Moore R. (2019): 11 Disruptive Innovation Examples https://openviewpartners.com/blog June 4, 2019